2 april 2021

Sjef Ipskamp na 42 jaar dirigent af bij ‘De Koninklijke’

Brabants Dagblad – Donderdag 1 april 2021

Sjef Ipskamp na 42 jaar dirigent af bij ‘De Koninklijke’

Nog een paar maanden en dan is het mooi geweest. Dirigent Sjef Ipskamp stopt aan het einde van dit jaar als dirigent van de Koninklijke Harmonie ‘s-Hertogenbosch. Na 42 jaar. Een icoon dat mede aan de wieg stond van tal van grote en kleine muziekevenementen.

JOS VAN DE VEN

De 65-jarige Ipskamp begon in 1979 in Den Bosch en was toen
ook saxofonist van de Luchtmachtkapel.  Vrijwel direct begon hij arrangementen te schrijven omdat ‘De Koninklijke’ andere muziek speelde dan de gebruikelijke harmonie-orkesten. In 1996 verliet hij de Luchtmachtkapel en begon als freelancer te arrangeren en te dirigeren.

Evenementen
Ipskamp stond aan de basis van tal van kleine en grote muziekevenementen in Den Bosch, zoals ‘Te Gast bij de Koninklijke’, het galaconcert bij Den Bosch Maritiem, de jaarlijkse concerten bij de ontvangst van de gedecoreerden  en het ‘Grand Gala du Kwèk’.  Daarbij schreef hij de begeleidende arrangementen voor onder anderen  Willeke Alberti, Karin Bloemen, Franklin Brown, Johnny Logan en tal van lokale artiesten.

De Koninklijke was met Ipskamp muzikaal aanwezig bij de ontvangst van Koningin Beatrix op Koninginnedag 2007 en de ontvangst van Koning Willem Alexander tijdens zijn kennismakingsbezoek aan de stad.

Jeroen Boschjaar
De ‘Koninklijke’ was ook bij de opening van het Jeroen Bosch jaar met Ali B. en zijn versie van Het land van Maas en Waal. Ipskamp is in 2017 koninklijk onderscheiden.

De harmonie heeft een geschiedenis met dirigenten die lange tijd ‘met het stokje zwaaien’. Zo was Johan Wierts ruim 25 jaar, door de oorlog onderbroken, dirigent. En was Peer Severijns van 1957 tot en met 1977 dirigent.