11 maart 2024

Koninklijke Harmonie ontvangt de 38e Moeder Truus Poffer

’s-Hertogenbosch – Op zondag 10 maart 2024 heeft de Koninklijke Harmonie ’s-Hertogenbosch de 38e Moeder Truus Poffer ontvangen van de voorzitter van Komisch Folkloristische Fanfare De Kikvorschen namens de fanfare, de Club van Dassendragers van de Kikvorschen en een telg van de familie Bosmans, voormalig uitbaters van Stadscafé ’t Pumpke. De uitreiking vond plaats in een besloten bijeenkomst in een overvol Pumpke met Kikvorschen, Kikvorschvrouwen, Dassendragers en Bellefleuren met hun speciale genodigden.

De naam van Moeder Truus is onverbrekelijk verbonden met Komische Folkloristische Fanfare De Kikvorschen, leeft voort in de “Moeder Truuspoffer”; een onderscheiding in de vorm van een zilveren replica van een originele Brabantse poffermuts. Deze werd jaarlijks daags na carnaval op Aswoensdag uitgereikt aan een persoon, personen of instelling die zich bijzonder verdienstelijk heeft gemaakt voor de stad ’s-Hertogenbosch, op welke wijze en in welke vorm dan ook. De laatste jaren is gekozen om de onderscheiding uit te reiken rondom Halfvasten. De toekenning geschiedt door een comité wat bestaat uit een vertegenwoordiger van de familie Bosmans (nazaten van Moeder Truus Bosmans-den Dunnen), de voorzitter van Folkloristische Fanfare De Kikvorschen en de voorzitter van de Club van Dassendragers van De Kikvorschen. De vorige decorandus (2019) was bakker Jan de Groot, bekend en geroemd vanwege zijn Bossche Bollen.

De 130-jarige Koninklijke Harmonie ’s-Hertogenbosch ontving de Moeder Truus Poffer vanwege haar inzet om voortdurend Bossche jongeren een muzikale springplank te bieden als muzikant bij een van haar orkesten. Tevens wordt een podium geboden aan vele jonge en vaak nog onbekende, zangers en zangeressen om met begeleiding op een van haar concerten op te treden.

Genoemd werden tevens de verschillende evenementen van de harmonie; Grand Gala du Kwèk, de Echte Bossche Prom en de Opera op de Parade; een samenwerking van de harmonie met het Theater aan de Parade. Tevens werd de jarenlange deelname van de Koninklijke genoemd als gezelschap wat Prins Amadeiro muzikaal onthaald op Perron 1 en haar eerste plaats in de aansluitende Intocht van de prins op carnavalszondag. Door de jaren heen, heeft de harmonie de stad in verschillende landen gepromoot en uitgedragen. Het comité prees de harmonie vanwege haar voortdurende inzet voor muziek in de stad, voor de Bosschenaren maar zeker ook in het buitenland.

Voorzitter Roger Schouten van de harmonie was zeer in zijn nopjes met de ontvangst van de Moeder Truus Poffer voor de leden en aanverwante steunstichting van de harmonie. “Vele Bossche muziekgezelschappen hadden of hebben nog steeds een sterke bedrijfssponsor achter zich staan. Wij zijn erg trots op onze vrijwilligers die het voor onze leden al jarenlang mogelijk maken om, zonder een dergelijke sponsor, op diverse podia prachtige muziek te kunnen blijven maken. Deze erkenning wordt enorm gewaardeerd door onze leden!”

Tijdens de uitreiking maakte de kleinzoon van Moeder Truus, Hans Bosmans, bekend dat na 35 jaar het stokje zal worden doorgegeven aan de 4e generatie Bosmans-en, namelijk aan zijn dochter Coco Gerritsen-Bosmans. Zij zal voortaan de honneurs binnen het comité waarnemen namens de familie Bosmans.