31 maart 2022

Benefietconcert in Huis73 in alle opzichten groot succes

<p>Zondag vond in Huis73 een benefietconcert plaats van schoolorkest Mercator et Musica, het opstaporkest van Koninklijke Harmonie &#39;s-Hertogenbosch en het jeugdorkest van Sint-Cecilia uit Schijndel.</p>

Zondag vond in Huis73 een benefietconcert plaats van schoolorkest Mercator et Musica, het opstaporkest van Koninklijke Harmonie ‘s-Hertogenbosch en het jeugdorkest van Sint-Cecilia uit Schijndel. (Foto: Henk van Esch)

Kliknieuws/BosscheOmroep  woensdag 30 maart 2022

DEN BOSCH | Muziek verbindt jonge mensen over de hele wereld, zo bleek afgelopen zondag tijdens het Benefietconcert in Huis73. Drie (jeugd)orkesten uit de regio hebben met een Benefietconcert maar liefst 5.000 opgehaald voor de stichting Muziek voor Kinderen. Tijdens het concert is rechtstreeks verbinding gemaakt met Oeganda, één van de projecten waar het geld, maar ook instrumenten terecht komen.

Huis73 in de Bossche binnenstad verleende gastvrijheid aan het bijzondere benefietconcert. Met het concert zijn instrumenten en geld ingezameld voor muziekprojecten voor jongeren in Oeganda en Colombia. Het betreft de orkesten van initiatiefnemer schoolorkest Mercator et Musica (Stedelijk Gymnasium ’s-Hertogenbosch), het opstaporkest van de Koninklijke harmonie ’s-Hertogenbosch en het jeugdorkest van Sint-Cecilia uit Schijndel.

Het idee voor het benefietconcert is geboren bij muziekdocent Roger van Straaten van het Stedelijk Gymnasium ’s-Hertogenbosch, ook verbonden aan het Schijndelse Sint-Cecilia. “Een zeer geslaagd concert waarin maar weer eens blijkt hoe leuk het is om muziek met elkaar te maken. En dat muziek over grenzen heen mensen met elkaar kan verbinden. Ontroerend gewoon.”

Opbrengst bedraagt 5.000 euro

De drie orkesten samen brachten ongeveer tachtig veelal jonge muzikanten op het podium. De opbrengst van 5.000 euro komt van speciale acties van leerlingen van het Stedelijk Gymnasium ’s-Hertogenbosch, de kaartverkoop, bijdragen van een drietal stichtingen en donaties van particulieren.

Inzameling instrumenten

De verenigingen hebben instrumenten verzameld die zij niet meer nodig hebben maar na revisie nog een mooie rol krijgen. In totaal gaat het om zo’n dertig instrumenten. Van fluit tot grote basinstrumenten en een compleet instrumentarium voor een nieuw op te richten brassband. De leerlingen van het Stedelijk Gymnasium gaan deze instrumenten ook daadwerkelijk volgen en contact onderhouden met de bespelers ervan in een meerjarig schoolproject.

Stichting Muziek voor Kinderen

De opbrengsten van het benefietconcert zijn in ontvangst genomen door de stichting Muziek voor Kinderen, een organisatie die kinderen in achterstandsposities door muziekonderwijs nieuwe ervaringen en perspectieven wil bieden. Zij biedt gratis muziek- en danslessen aan in onder andere Oeganda en Colombia. De kinderen maken daar gebruik van de muziekinstrumenten van de lokale muziekschool. Ook biedt de stichting soms lunch aan en vergoeden zij de reiskosten van de kinderen