Opstaporkest

Opstaporkest, kom jij ons versterken?

De Koninklijke Harmonie ‘s-Hertogenbosch speurt voortdurend  naar versterking van het orkest en de percussiegroep. Daarom ook heeft zij een eigen opleidingsinstituut waar aspirant-muzikanten door  professionele krachten opgeleid worden om uiteindelijk naar het orkest door te  stromen. Om ervoor te zorgen dat deze stap niet al te groot is kunnen deze  aspiranten deelnemen aan het Opstaporkest. Dit orkest, wat sinds 1 januari 2023 onder professionele leiding van Bryan Verel staat, biedt deze aankomende muzikanten de kans om te wennen aan  samenspel en om te leren luisteren naar zichzelf maar vooral naar anderen.  Zodoende kunnen zij zich enigszins een beeld vormen over wat hen te wachten  staat in het orkest.

Het Opstaporkest werd  opgericht in 2002 en bestand uit een klein groepje leerlingen. Allengs is het  aantal gegroeid tot circa 35 leden in 2010. Het is qua leeftijd een gemengd  gezelschap. Jonge mensen die besloten hebben een instrument te gaan leren maar  ook ouderen die daar op latere leeftijd voor kozen. Hoewel het natuurlijk  gewenst is dat leden van het Opstaporkest op termijn doorstromen naar het Harmonieorkest, is dat niet verplicht. Ook leerlingen van het  opleidingsinstituut kunnen aan het Opstaporkest deelnemen om  ervaring voor zichzelf op te doen.
Om het niet alleen bij repeteren te laten treedt het  Opstaporkest 3 tot 4 per jaar op. Zo werkten zij mee aan Maritiem, de Dag van het  Park, het donateursconcert van de Koninklijke Harmonie ‘s-Hertogenbosch, het Winterparadijs en diverse  concerten in verzorgingstehuizen. In 2023 verzorgen zij voor het eerst een kort voorprogramma bij Grand Gala du Kwek!

De meeste muziek werd voor dit orkest speciaal geschreven, doorgaans in een arrangement van Jan Danckaert, sinds 1 januari ontfermt Bryan Verel zich over de arrangementen.

Is je interesse gewekt? Of wil je zomaar eens komen luisteren, je bent altijd welkom op vrijdag van 19.00-19.45 uur in het  repetitielokaal aan de Sint Crispijnstraat 48, 5211 ZC ’s-Hertogenbosch.

Voor meer info kun je via deze website contact met ons opnemen

Het Opstaporkest met optredens bij het WinterParadijs en Bosch Parade.