Orkest

Het repertoire van het orkest van de “Koninklijke” is in de loop der jaren beïnvloed geweest door de dirigent die op dat moment verbonden was aan de vereniging. Bij Johan Wierts, die met onderbreking van de tweede wereldoorlog 34 jaar verbonden was aan de vereniging, werd veelvuldig aandacht besteed aan processies, serenades aan jubilerenden, radio-concerten en natuurlijk als hoogtepunt de drieweekse reis naar Denemarken.

Onder zijn opvolger, Jan van Dijk, werd al een repertoire-vernieuwing doorgevoerd en werd een begin gemaakt met de buitenlandse reizen, met name naar België. Het uniform werd vernieuwd, er kwamen vrouwelijke tamboers en picollospeelsters. Het korps kende een grote groei.

Na zeven jaar voerde ook de opvolger van Van Dijk, Peer Severijns, weer de nodige wijzigingen door. Het repertoire werd ook nu weer vernieuwd waarbij met name de Amerikaanse invloed merkbaar was. Het aantal buitenlandse reizen werd uitgebreid met als hoogtepunten de reizen naar Ierland in 1974 en 1975. Overigens was Peer Severijns de laatste directeur van de Koninklijke. Daarna kende de vereniging dirigenten.

Ook de komst van Sjef Ipskamp in 1979 kende de nodige aanpassingen. Het aantal buitenlandse reizen liep terug en meer en meer werd de nadruk gelegd op het podiumoptreden. Het repertoire werd gemoderniseerd en toegeschreven naar de “vreemde” bezetting van het orkest. Op dit moment is 90% van het repertoire specifiek geschreven voor de “Koninklijke”. De genoemde “vreemde” bezetting wordt gevormd door een overmaat aan koper en een tekort aan hout, zoals o.a. klarinetten. Ook zouden hoorns en tenor-tuba’s een welkome aanvulling vormen. De opleiding van aspirant-muzikanten wordt in eigen beheer uitgevoerd.

Zoals gezegd is de nadruk komen te liggen op podiumoptredens maar wordt het straatoptreden niet geschuwd. Nog steeds is de vereniging regelmatig in vol ornaat op straat te bewonderen.
Het orkest blijft streven naar uitbreiding van de leden. Met name voor de genoemde instrumenten waar we aanvulling voor zoeken zijn nieuwe leden welkom, maar ook voor de bestaande instrumenten blijft er plaats in ons orkest.. Indien u hiervoor belangstelling heeft, verwijzen wij u naar het onderdeel “Hoe word ik lid”.