Koninklijke Harmonie 's-Hertogenbosch
22 september 2023

Promconcert in De Maaspoort belooft één groot feest te worden

Twee spetterende concerten die een feestje beloven te worden. Ze staan voor de tweede keer op het programma: De Echte Bossche Prom van de Koninklijke Harmonie ´s-Hertogenbosch in De Maaspoort op vrijdag 27 en zaterdag 28 oktober. “We hebben er heel veel zin in”, vertelt voorzitter Roger Schouten.

Roger Schouten is medeorganisator van het Promconcert en sinds een jaar ook voorzitter van De Koninklijke. Hij bouwt samen met dirigent Ron Antens en het orkest aan een traditie die startte in De Maaspoort maar volgend jaar naar de grote zaal van Theater aan de Parade verhuist.

De Bossche Prom maakt een knipoog naar dat andere succesvolle evenement van de Koninklijke: het Grand Gala du Kwek. Roger Schouten: “Maar de Bossche Prom is geen avondje Oeteldonk, hoewel je natuurlijke toch stiekem wat elementen hoort terugkomen. Het is hopelijk wat betreft de sfeer en het enthousiasme vergelijkbaar, maar de muziek is anders. Een mooie herkenbare mix van klassiek, pop en feestelijk Brabants en Nederlandstalig. Het wordt gewoon een sfeervolle muzikale avond. Denk ook aan de Engelse Promconcerten met die bijzondere sfeer en publiek dat volop meedoet en geniet. Een toegankelijk repertoire door solisten en een orkest dat er gewoon heel veel zin in heeft. En we zorgen ervoor dat het publiek nog meer dan vorig jaar lekker kan meezingen. Daarvoor projecteren we de teksten op schermen. ” Het repertoire blijft een verrassing. “We maken een afwisselende reis door het wereldrepertoire. Van de klassieke componisten tot klassiekers uit het pop-repertoire en Nederlandstalig.”

Lois van de Ven

Na een tijdje afwezigheid op de muziekpodia heeft de Bossche Lois van de Ven inmiddels haar rentree gemaakt. “Optreden met de Koninklijke voelt toch echt als thuiskomen. Het is zo vertrouwd, het voelt altijd als één grote familie die samen iets moois willen neerzetten.” Lois is er dit jaar voor de eerste keer bij. Zij maakt (inter)nationaal furore op de musical-podia maar voelt zich lekker op het podium met ´haar´ Koninklijke. Ze is daar als zeventienjarige voor het eerst begonnen met het Grand Gala du Kwek en vele Gala’s volgden. Met dan nu haar eerste Promconcert. “Het geeft je de kans om van alles uit je repertoire te zingen. Ik word al blij en gelukkig als ik aan dat weekeinde denk. Echt, het wordt een feestje.”

De Maaspoort

Het sportcomplex De Maaspoort wordt omgetoverd tot een concerthal. “Een locatie die een Promconcert waardig is, dat hebben we bij de eerste editie kunnen beleven. De mensen van De Maaspoort, Unlimited en Theater aan de Parade waarmee we samenwerken zorgen voor een passende entourage. Er is genoeg plaats om op een ontspannen manier van de Bossche Prom te genieten. Met artiesten die de sfeer uitstekend aanvoelen.”

Solisten

Op het podium van De Maaspoort concerteren zestig orkestleden met daarnaast zes zingende solisten die allemaal hun sporen hebben verdiend. Naast Lois van de Ven zijn onder andere ook de solisten Sander van de Gevel, Leo Donkers, Marjolijn Verhagen, Edwin Bekker, Ingrid van de Nieuwenhuijzen en David Romanello op saxofoon van de partij. De presentatie is in handen van Pieter-Jan van Hoof. De muzikanten van de Koninklijke Harmonie ’s-Hertogenbosch zijn direct na de zomervakantie gestart met het repeteren en kijken net als de solisten erg uit naar deze avonden.

Kaartverkoop

Er zijn nog kaarten beschikbaar. Dat geldt voor vrijdag 27 oktober als het concert wordt gecombineerd met een ontvangst door de gemeente ‘s-Hertogenbosch ter gelegenheid van Veteranen-dag. Maar ook voor de altijd populaire zaterdag 28 oktober zijn kaarten verkrijgbaar via Echte Bossche Prom – Theater aan de Parade

Actueel