16 februari 2020

Fons, Jantje en Frits: De Kleinkeinder. © Peter De Bruijn
Peter De Bruijn
53 Bron: BD

DEN BOSCH – Jantje, Fons en Frits, oftewel De Kleinkeinder uit Den Bosch, hebben dit weekeinde hun rentree gemaakt. Het bekende trio (Jan van der Els, Ronald Schenk en Jan Roosen) gaf bij het Grand Gala du Kwèk een mini-concert op het podium van het Theater aan de Parade.

Daarbij werden er onder meer bekende carnavalsnummers als ‘Wè is ‘t stil’ en ‘Doet oewe jas mar aon’ gezongen. Bovendien bracht het trio een ode aan het Theater aan de Parade dat na de zomer de deuren sluit omdat er in Den Bosch een nieuw theater komt.

Afscheid in 2015

,,Hier zijn er nog een keertje”, zegt Jantje als hij weer op het podium staat. Het trio van ‘Carnaval dè is hil errug’ en ‘Lekkere worst van de Hema’ nam in 2015 afscheid.

,,We hebben genoten, maar het is wel eenmalig”, zegt Jan van der Els na het optreden. Ronald Schenk weet het nog niet zo net. ,,We missen Jozef en Maria best wel”, verwijst hij naar het album ‘Kèrst met de Kleinkeinder’. ,,Dit optreden was vandaag wel een krent uit de pap. Het was fantastisch toen in de ouverture van de Koninklijke Harmonie ‘s-Hertogenbosch een stukje ‘Wè is ‘t stil’ werd gespeeld. Ik zat gewoon in de zaal. Dacht: De mensen moesten eens weten wat er straks gaat gebeuren.”

Meer verrassingen

Er waren nog meer verrassingen tijdens de Grand Gala du Kwèk. Zo bracht assessor Kees Minkels een koekoeksconcert, waarbij hij werd geassisteerd door zijn eigen ‘Peer’ en las Monique Gloudemans voor uit haar Oeteldonkse gedichtenbuukskes. Een soort van rode draad was het afscheid van het ‘Hoftheater der Amadeiro’s’ dat later dit jaar gesloopt wordt.

,,Onze veertiende en laatste editie in dit theater”, aldus voorzitter Harry van der Krabben van de Koninklijke Harmonie ‘s-Hertogenbosch na de ‘Grand Gala du Kwèk’. ,,Bijna achttienhonderd bezoekers hebben in twee gala’s nog een keertje lekker meegekwèkt. Volgend jaar spelen en zingen we waarschijnlijk in het speciale paviljoen op de Parade. Ik hoop dat het daar niet te massaal wordt. Het ‘Grand Gala’ is altijd toch wel een intiem feestje.”