Sjef Ipskamp

Sjef Ipskamp werd op 20 april 1955 te Ridderkerk geboren en ontving in 1969 zijn eerste muziekonderwijs en muzikale vorming als lid van de plaatselijke harmonie. Hier maakte hij de keuze voor de saxofoon.

Tussen 1971 en 1974 deed hij heel wat speelervaring op in diverse popgroepjes in Rotterdam en bij het musicalorkest “Even goeie Maatjes” in Vlaardingen. Dat dit een goede keuze was blijkt uit het feit dat hij in 1974 als saxofonist aangenomen werd bij de “Kapel van de Koninklijke Luchtmacht”. In 1979 heeft Sjef Ipskamp de dirigeerstok ter hand genomen bij de Koninklijke Harmonie ‘s-Hertogenbosch. Hier begon hij veel arrangementen voor te schrijven omdat het orkest andere muziek speelde dan de gebruikelijke harmonie-orkesten. Hij raakte hierin zo bedreven dat hij in 1980 ook één van de vaste arrangeurs werd voor de Luchtmachtkapel.

In 1996 maakte hij een grote stap door de Luchtmachtkapel te verlaten en een freelance carrière te starten. Nu werkt hij als arrangeur en dirigent. Hij heeft begeleidings arrangementen geschreven voor artiesten als Willeke Alberti, Karin Bloemen, Franklin Brown, Johnny Logan e.v.a. Bij de Koninklijke Harmonie ’s-Hertogenbosch stond hij aan de basis van de succesvolle concerten “Te Gast bij de Koninklijke” welke van 1982 tot 2003 jaarlijks in het Theater aan de Parade werden gegeven en waarin de Koninklijke naast lokale (zang) solisten ook vele nationaal bekende artiesten heeft begeleid. Veel optredens voor de gemeente ’s-Hertogenbosch werden – en worden- door hem artistiek voorbereid en uitgevoerd. Genoemd mag worden de ontvangst van Koningin Beatrix op Koninginnedag 2007, de ontvangst van Koning Willem Alexander tijdens zijn kennismaking bezoek aan de stad ’s-Hertogenbosch, waarbij Guus Meeuwis begeleid werd bij de vertolking van zijn lied Brabant en de opening van het Jeroen Bosch jaar met Ali B. en zijn versie van Het land van Maas en Waal. In 2007 werd door hem het succesvolle Grand Gala du Kwek bedacht wat ieder jaar de week voor carnaval in twee uitverkochte concerten in het Theater aan de Parade wordt uitgevoerd.

Na bijna een dirigentschap van 43 jaar heeft Sjef afscheid genomen tijdens het Grand Gala du Kwek 2022.