125 jaar Koninklijke Harmonie: ‘Aan het deuntje horen mensen dat we eraan komen’

De harmonie treedt op in de tuin van het Noordbrabants Museum met soliste Loïs van de Ven. © Olaf Smit
Peter de Bruijn 20-05-19, 11:23 Bron:BD

Het is feest bij de Koninklijke Harmonie ’s-Hertogenbosch waar ze 125 kaarsjes mogen uitblazen. Wat betekende de harmonie vroeger en wat is de rol van een korps nu?

‘Hop Marianneke, stroop in het kanneke…’ Veel genodigden van de stichting Vrienden van de 125-jarige Koninklijke Harmonie ‘s-Hertogenbosch zingen de March Populair mee. ,,Een potpourri; een arrangement van Johan Wierts, met bekende Bossche carnavalsliedjes uit de jaren 20”, zegt ‘ondernemer in geschiedenis’ Frans van Gaal uit Den Bosch. ,,Als mijn vader dit liedje zong, kon ik als menneke rustig gaan slapen.”

Bedrijfsharmonie

Van Gaal schetst zondag in het Noordbrabants Museum een beeld van het ontstaan in 1893 van de eerste bedrijfsharmonie van ons land. ,,De muzikanten waren arme, vaak wat grove arbeiders van de Bossche sigarenfabriek Goulmy & Baar”, zegt hij. ,,Directeur Eugène Goulmy wilde de kwaliteit van het leven van zijn werknemers verbeteren. Arbeiders verheffen van volkse jenever tot beschaafdere cognac. Hij probeerde het met militaire marsmuziek, in de negentiende eeuw populair in Den Bosch als garnizoensstad. De harmonie van Goellemie werd al gauw dé harmonie van de stad.”

Paul Goulmy heeft meegeluisterd: ,,De muzikanten/werknemers zagen er netjes uit. Een strikje, smetteloze kleding en schone nagels. Anders kwam je de fabriek niet binnen. Directeur Eugène was mijn overgrootvader.”

Máxima

Harry van der Krabben is voorzitter. ,,Ze horen aan het deuntje dat we eraan komen”, zegt hij. ,,Mensen kennen ons. Muziek verbindt mensen en culturen. Muziek maken is hot. Je merkt, zeker nadat koningin Máxima het op school heeft gestimuleerd, dat de jeugd meer met muziek in de weer is. Als de muzikale interesse is gewekt, stromen jonge mensen door naar harmonieën en fanfares.” Het betekent volgens Van der Krabben wel dat je andere muziek moet aanbieden. ,,Niet oubollig, maar een sound van deze tijd. Muziek van Songfestivalwinnaar Duncan komt misschien ook op ons repertoire.”

Vriendinnen Vivianne, Kim en Lindy speelden gistermiddag Bohemian Rhapsody op klarinet. ,,We hebben gezellig thuis gerepeteerd”, zegt Vivianne Rechmann uit Den Bosch. ,,De harmonie is dé plek waar ik me thuis voel. Ik zit nog op het Stedelijk. Mijn medeleerlingen vinden het ook leuk, geloof ik. Als ik ze met de harmonie op straat tegenkom, is het altijd even zwaaien. Wat muziek voor mij betekent? Even geen stress. Maandag heb ik eindexamen wiskunde. Heel fijn dat dit concert er tussendoor komt. Denk ik even niet aan de eindexamenweek.”

Muziek van Songfesti­val­win­naar Duncan komt misschien ook op ons repertoire

Harry van der Krabben, Voorzitter
De bijeenkomst van zondag was de eerste van meerdere jubileumactiviteiten zoals een reünie en een jubileumconcert.