Peer Severijns

Peer Severijns 1914-2004 (Bastion Oranje 7-07-2004)

Peer Severijns was van 1959 tot 1977 directeur/dirigent van ‘de Koninklijke Harmonie ‘s-Hertogenbosch’.

Het leven van Peers Severijns stond in het teken van de muziek. Muziek was zijn leven. Daarnaast toonde hij zich ook nog een opgewekt huisvader.

Vanaf zijn twaalfde jaar tot en met zijn militaire dienst maakte Peer als trompettist deel uit van diverse muziekkorpsen. Trompet is altijd zijn lievelingsinstrument gebleven.

Peer Severijns werd geboren in Oosterhout op 9 augustus 1914. Hij trouwde daar in 1937 met Nelly Stadhouders, eveneens afkomstig uit Oosterhout. Het echtpaar kreeg vier kinderen: Diny [maart 1938], Ad [december 1939], Nelly [november 1941] en Annemieke [mei 1947].

Peer volgde er na de lagere school de Mulo in zijn geboorteplaats. In zijn jeugd bezocht de jongeman het patronaat van de parochie.

In 1951- Peer was toen 37 jaar- studeerde hij af aan het conservatorium in Rotterdam met de trompet als hoofdinstrument en cello als bij-instrument.

Jaren medio twintig patronaat

Het patronaat is de leerschool geweest voor de veel belovende muzikant. Peer speelde onder leiding van ‘mijnheer Peels’, de dirigent van de Oosterhoutse Harmonie. Die man was zijn voorbeeld. Van hem leerde hij de muziek en door hem kreeg de jonge patronaatsbezoeker de prikkeling. Peels gaf hem privé les.

Dat waren de tijden van de patronaatsharmonie St.Jan waar peer trompettist was.
Het voorbeeld van Peels is altijd bij Severijns merkbaar geweest.

Later zou ook Severijns in diens voetsporen volgen: zowel muzikaal, als leiding gevend, als docent.

Peer Severijns als trompettist (midden voor) bij de patronaatsharmonie van St.Jan in Oosterhout

Jaren eind twintig/begin dertig

The White Star was een orkest ook opgericht door Severijns, midden jaren dertig . [2e van links]

Breda

Als achttienjarige solliciteerde Peer bij de Kunstzijde Industrie in Breda. Daar kwam hij in dienst van het laboratorium. Spoedig is hij er lid geworden van de bedrijfsharmonie.

Diensttijd

Tijdens zijn dienstplicht was hij – na zijn opleiding- gelegerd in de Isabelkazerne in ‘s-Hertogenbosch. Daar werd hij trompettist bij het Eerste Regiment Wielrijders. De diensttijd heeft hij het er goed naar zijn zin gehad. Wat blijkt uit zijn latere keuze voor een muzikale loopbaan bij het leger.

Peer moest opkomen tijdens de mobilisatie. In mei 1940 werd hij Kapelmeester van het Tweede Regiment Wielrijders, eerst in Oirschot, later in Den Bosch.

Rotterdamse periode

In Rotterdams periode kenmerkt zich als de eerste beroepsmatige te werkstelling als muzikant.

In 1942 is Severijns aangesteld bij het beroepsmuziekkorps van de Rotterdamse Politie waar hij als bariton saxofonist speelde. Doordat deze gezelschappen bij concerten na de pauze overschakelde van harmonie – naar symfonieorkest moesten de muzikanten naast hun blaasinstrument ook een strijkinstrument kunnen bespelen. Bij Peer werd dat cello.

• 1947-1951 trompettist bij de Kapel van het Regiment Stoottroepen in Vught
  • 1951-1954 trompettist bij de Kapel van de Koninklijke Luchtmacht in Nijmegen.
  • 1954 Onderkapelmeester van het Fanfarekorps der Genie

The Glosters dansorkest

Peer Severijns als trompettist van The Glosters het orkest dat ie zelf had opgericht en waarvan hij bandleider werd.

Severijns dansorkest the Glosters

Eind jaren veertig richtte Peer Severijns een dansorkest op dat later bekend werd als het Luchtmacht dansorkest ’the Glosters’ Vooral het genre van Glenn Miller sprak hem aan. Uit het Millers repertoire zette Peer zelf vanuit de pianopartij de nummers -uit eigen gedachten, zonder van instrumenten gebruik te maken- om in partituren voor diverse instrumenten. Zo ontstond bij The Glosters een eigen klank.

• 1969 pensionering van Peer Severijns als adjudant
  • 1972 eervol ontslag uit de Militaire Dienst.

Severijns Fanfarekorps der Genie1954-1967

Dirigent “de Koninklijke”

In 1959 is Peer Severijns directeur/dirigent geworden van de Koninklijke Harmonie ‘s-Hertogenbosch.Ook in deze positie schreef hij vele arrangementen. Ook het repertoire van Glenn Miller en veel Zuid-Amerikaanse muziek behoorde tot the sound van dit orkest. Met ‘de Koninklijke’ is Peer op reis geweest naar vele landen.

In de positie van directeur gaf hij zijn talent ook weer door aan jonge veelbelovende muzikanten. Voor aanvang van de repetities doceerde hij hen en inspireerde hen zodanig dat vele doorgedrongen zijn tot beroepsposities in de muziek.

In 1977 nam Peer afscheid van zijn muziekgezelschap.

In de tussentijd [1965-1976] was hij ook nog dirigent van de Fanfare Juliana in Waardenburg.

Peer was een vrolijke, opgewekte man die veel tijd besteedde aan zijn gezin. In de weekeinden ging hij met de kinderen op stap, veelal naar natuurgebieden, met name het water. In 1960 kocht hij een boot. Vissen was een van zijn lievelingsbezigheden. In de Rotterdamse periode was dat het Kralingse Bos en in zijn Brabantse tijd de Biesbosch.

De Koninklijke Harmonie ‘s-Hertogenbosch poserend voor het toenmalige politiebureau op het Burg Loeffplein

Peer Severijns is feitelijk tot zijn negentigste actief gebleven. Hij deed nog lang de boodschappen en reed nog tot maart 2004 auto. Op hogere leeftijd kreeg hij last van slechtziendheid. In 2001 werd dat en zodanige handicap dat hij niet meer kon arrangeren

In het voorjaar van 2004 traden er verschijnselen van kanker op.

Na een kort ziekbed is de ‘onvergetelijke vader’ , bijna een maand voor zijn negentigste verjaardag, op 17 juli 2004 overleden.