Johan Wierts

Johan Wierts 1884 – 1981

Goulemies meziekkorps van Johan Wierts door Paul Kriele

(1911-1952) de muzikale naam van ‘s-Hertogenbosch tot ver over de landsgrenzen uit.
(De foto van C. van de Maath dateert van 1936 bij zijn 25-jarig dirigentschap).

Johan Wierts (1884-1981), op enkele plaatsen al genoemd, heeft ruim 40 jaar een belangrijke rol gespeeld in het Bossche muzikale leven. Wierts was de dirigent van het Muziekkorps der Koninklijke Nederlandse Sigarenfabrieken Goulmy en Baar, kortweg „De Koninklijke” genoemd.

Het korps was op 2 februari 1894 opgericht als Neerlandia, maar in hetzelfde jaar door de Bossche directie van de fabriek geadopteerd. Wierts was evenals de meeste muzikanten van het korps in dienst van de fabriek, omdat Eugène Goulmy vond dat zijn werknemers naast het sigarenmaken ook aan ontspanning moeten kunnen doen en hijzelf een muziekliefhebber was.

Hoofdvertegenwoordiger Wierts is tussen 1911 en 1952 dirigent/directeur geweest. Overal in het land en ook internationaal stond zijn korps bekend.

In 1922 tijdens de Wereldtentoonstelling in Dene­marken ontving Wierts na afloop uit handen van koning Christiaan het Deense vaandel en de gouden me­daille van verdienste met Kroon. De kleine maar pittige Bosschenaar werd behangen met tal van onderscheidingen mede dankzij zijn composities waaronder de Mars Populaire, de Burgemeester Loeffmars, de Heil Landsvrouwe mars ter ere van Koningin Wilhelmina en de Processiemars met Marialiederen.

Koninginnedag

Een folkloristische karakteristiek van de dirigent die vaak in de schaduw viel van tambour-maitre Fincken, was zijn jaarlijkse optreden op Koninginnedag. Dat begon ’s morgens met een aubade, gevolgd door het militaire defilé op de Parade, ’s middags de sport­feesten op het Vonk en Vlamterrein en in de voor­avond een concert in de kiosk op de Markt. Aanslui­tend daarop trokken de muzikanten naar de IJzeren Vrouw voor het vuurwerk. De feestelijke dag werd af­gesloten met een koninklijke taptoe op de markt, die bestond uit drie rondjes waarbij zich drommen men­sen aansloten. Tussendoor kwam hij wel eens naar huis gestoven om schoon ondergoed aan te trekken, zo bezweet was hij bij de vele defilé’s geraakt, aldus zijn dochter Petronella Wierts.

Wierts die ere-directeur werd van „De Koninklijke”, was ook ere-lid van het Bosch’ Mannenkoor. Kort na het bericht dat hij door de folklorevereniging Janus en Bet in 1981 tot Bosschenaar van het Jaar zou worden uitgeroepen, overleed hij op bijna 97-jarige leeftijd.