21 januari 2020

De Koninklijke Harmonie ‘s-Hertogenbosch. © Marc Bolsius
Jos van de Ven Bron: BD

Koninklijke eer voor vier vrienden van de Koninklijke

DEN BOSCH –  Vrienden van de Koninklijke Harmonie ’s-Hertogenbosch steunen het muziekkorps op allerlei mogelijke manieren. Daar zit een stichting achter met mensen die de ‘kar trekken’. Harmonie-voorzitter Harry van der Krabben benoemde dinsdagavond vier van hen tot erelid van de Koninklijke.

Steun bij onder meer de aanschaf en onderhoud van uniformen en instrumenten en de financiering van opleidingen voor jeugd en jongvolwassen leden.

Een van die vier is Jes van Rixtel, oprichter en voorzitter van het eerste uur van de in 1997 opgerichte Stichting Vrienden van de Koninklijke Harmonie ’s-Hertogenbosch. Begonnen met een sponsordiner in het Theater aan de Parade bij de uitvoering Koninklijk Anders met Marianne Weber.

Oud-theaterdirecteur Frits Bekker was jaren secretaris van de stichting en was, net als Van Rixtel, al Lid van Verdiensten. Nooit deed de “Koninklijke“ tevergeefs een beroep op Frits waarvoor wij hem hartelijk danken.

Foto H. van Esch

Burgemeester Roderick van de Mortel van Vught zette zich onder meer in voor fondsenverwerving en was vooral ook bestuurlijke vraagbaak. De Bosschenaar is sinds 2005 bestuurslid van de vriendenstichting en een groot pleitbezorger voor het behoud van tradities door onder meer optredens in het openbaar en marsmuziek te stimuleren.

De in november 2019 overleden Geert van de Ven was lange tijd penningmeester van de vriendenclub. De oud-directeur van Appèl Servicegroep had een zwak voor de Koninklijke.

Van Rixtel, Bekker en Van de Mortel hebben aangegeven (te willen) stoppen als bestuurslid.

Het nieuwe  bestuur van de “Stichting Vrienden van de Koninklijke Harmonie ‘s-Hertogenbosch

• Dhr. Rene van Amelsfoort
  • Dhr. Robert van Aspert