31 augustus 2019

125 jaar harmonie: De Goelemie voelt als een koninklijke familie

Bron: BD  – Jos van de Ven

De drie jubilarissen bij de 125-jarige Koninklijke Harmonie ‘s-Hertogenbosch. Rini Maas, Peter Paanakker en Jan Danckaert (vlnr). Geheel rechts voorzitter Harry van der Krabben. © Marc Bolsius

125 jaar harmonie: De Goelemie voelt als een koninklijke familie

DEN BOSCH – Als de Koninklijke Harmonie ‘s-Hertogenbosch niet zou bestaan, zou Oeteldonk ook op z’n gat liggen. Zo, dat kan maar even gezegd zijn. Een boute uitspraak en gedachtegang bij de leden van de Koninklijke, maar er zit wél een kern van waarheid in. ,,Veel muzikanten die bij een carnavalsclub spelen, zijn bij ons opgeleid’’, constateert Jan Danckaert, 50 jaar lid van de harmonie.  De trompettist is zelf het levende bewijs; hij arrangeert (ook)  carnavalsnummers en wil zo links en rechts nog wel eens bij een clubke meeblazen.

In het home van de harmonie zitten naast Danckaert Rini Maas (73) en Peter Paanakker (62). Trompettist Maas is 60 jaar lid van de harmonie én lid van de oudste carnavalsvereniging van Oeteldonk, De Piccolo. Tenorsaxofonist Paanakker, 50 jaar bij de harmonie, speelde voor verschillende clubs. ,,Nu niet meer, ik heb daar geen zin meer in.’’ Natuurlijk vinden ze het mooi, al die muzikanten met carnaval. Bij de intocht, als Prins Amadeiro aankomt, is er  één verplichting: alle leden van de harmonie spelen die uurtjes niet voor een carnavalsclub.

De jubilarissen bij de harmonie die op 13, 14 en 15 september het 125-jarig jubileum viert, vinden het de normaalste zaak van de wereld. Niet alles is verplicht, wel heel veel. Waar de Koninklijke ook opdraaft, en dat is de laatste decennia alleen maar uitgedijd. ,,Omdat wij zoveel muzikanten hebben, kunnen we ook veel optreden. Wij maken de muziek die wordt gevraagd. Het past altijd wel’’, zegt voorzitter Harry van der Krabben die ook bij het gesprek aanzit.

Van crematie tot het Grand Gala du Kwèk en van een stemmig concert bij de jaarlijkse ontvangst van de gedecoreerden tot een concert met Albert West of Johny Logan tijdens Maritiem. Of neem de speciale band met de bevrijders van de stad, met ook optredens in Wales.

Optredens in en met stijl, strak in het pak, rood of zwart. Maar oorspronkelijk een muziekvereniging van werknemers van de sigarenfabrikanten Eugène Goulmy en Rudolf Baar in statig zwart. Het doel was om de werknemers in de huidige W2 aan de Boschdijkstraat vooral ook ontspanning te bieden en tevreden te houden.

‘Muziek waarbij mensen blijven zitten’

De harmonie hield De Goelemie (Geuzennaam van de harmonie in het oude Den Bosch) was ook toen al nadrukkelijk in en buiten de stad aanwezig. Die inzet voor de stad is natuurlijk wél veranderd. Paanakker: ,,We spelen nu het lichtere werk, geen harmonie-muziek.’’ Maas: ,,Muziek waarbij mensen blijven zitten.’’

Danckaert: ,,We passen er voor om vier of vijf maanden met concourswerk bezig te zijn. Dan ben je alleen maar met één optreden bezig en steeds dezelfde nummers aan het repeteren.  In die tijd kunnen we ook tien leuke optredens doen.’’

Als muzikanten alsnog willen kiezen voor concoursen is er keuze genoeg. De gemeente Den Bosch telt (inclusief de dorpen) negen harmonieën. De Koninklijke heeft iets meer dan honderd leden van wie er  nog ruim zestig muziek maken. En ook bij deze harmonie trekken families lange sporen door de geschiedenis. Zoon, dochter en zus van Danckaert, zus en twee zwagers van Maas, twee neven, zoon, schoondochter en schoonzus van Paanakker. Om het maar bij de jubilarissen te houden.

Maar toch: ,,Het is geen familieclub, geen familiekliek’’, is Danckaert stellig. ,,Het is een vaste kern die plezier heeft. Geen familie, wél een koninklijke familie’’, lacht Paanakker.

Bij dat plezier popt ook muzikale ernst op. De laatste jaren volgden een aantal leden met succes een opleiding aan het conservatorium. ,,Die drive komt uit de mensen zelf’’, weet Danckaert zelf als geen ander, want ook hij ‘komt’ van het conservatorium. Zoon Stefan studeerde vorige week af, in een vol Theater aan de Parade. Muzikaal Den Bosch was aanwezig, want uiteindelijk is dat toch één grote familie.

Jubileumweekeinde

Het 125-jarig jubileum van de Koninklijke Harmonie ‘s-Hertogenbosch wordt gevierd op 13, 14 en 15 september.

Op vrijdag 13 september is er in De Kentering in Rosmalen een reünie van oud-leden, een donateursconcert door het orkest en het opstaporkest en worden de jubilarissen (zie verhaal) gehuldigd.

Op zaterdag gaat de harmonie de wijken in om een concert van drie kwartier te geven; vanaf 11.00 uur op het Goulmy en Baarplein, vanaf 13.15 uur bij de supermarkt aan de Buitenperpersdreef, vanaf 15.00 uur op het Stationsplein.

Op zondagmiddag is er vanaf 12.00 uur in De Kentering een dag met zes harmoniën uit de gemeente.

Op vrijdag 20 september is er nog een drie kwartier durend concert op het Sint-Luciaplein.

Tijdens het jubileumweekeinde is in De Kentering een fototentoonstelling over de geschiedenis van de Koninklijke te zien.